Nyers GYIK - avagy miért, mit és hogyan?

Az elmúlt napokban több kérdést kaptam a témával kapcsolatban. Magam is az élő étrend elkötelezettje vagyok, így étkezem, számos tapasztalattal gazdagodtam az elmúlt hónapok során melynek benyomásait megosztanám.


1. A legelső kérdés ami mindenkiben felmerül a "miért?" kérdésköre. Hisz mindannyian hozunk a családunkból egy étkezési hagyományt, különböző szokásokat. Sokak életében ez nem is változik jelentősen az évtizedek során: édesanyánk megszokott ízeit akarjuk látni asztalunkon a halálunkig. Az emberek egy kisebb hányada ismerkedik meg a reform/vegetárius konyhával és tesz kisebb-nagyobb lépéseket az egészsége megőrzéséért. A nyers-vegán étrend ehhez képest is egy hatalmas ugrás, mondhatni gyökeres szakítás a régi hagyományokkal, ízekkel, szokásokkal. Természetesen vannak olyan emberek akikben nagyon erősen élnek a régi szokások és nyersen is megpróbálják újraalkotni a régi ízeket: "nyers pizza", "nyers lasagne", "nyers torta", "nyers zserbó" és táraik... Igen, igen lehetséges: magam is ettem ilyen nyers kuriózumokat, valóban lehet újraalkotni a megszokott ízvilágot hasonlóképp...
A legtöbb embert mégis ami motiválja az élő étrenden, mint életmódon való elinduláson az épp az egészsége, vagy szeretne javítani a teljesítményén. A korábbi bejezésemben Tim is ezen a vonalon indult el... melynek kulcsa az élő enzimek, melyről korábban írtam. A nyers életmódról szerencsére már számos szakirodalom áll rendelkezésre, akit komolyan érdekel a téma, akár magyar nyelven is:
Weboldalak, fórumok melyek segítenek a megértésben (a teljesség igénye nélkül):
És természetesen a legtöbb információ angol nyelven érhető el, az alábbiakat mindenképpen ajánlom tanulmányozásra:

2. A sok információ után írnék néhány személyes dolgot az élő ételekkel való találkozásomról: hosszú ideje, vegetáriánussá válásom óta kutatom az egészséges életmódot és már a kezdetek óta izgatott a nyers téma. Már akkor tudtam, hogy ez a táplálkozási szintek csúcsa [ hús alapú táplálkozás >>> vegyes étrend >>> ovo-lakto vegetáriánus >>> lakto vegetáriánus >>> vegán >>> nyers vegán >>> (prána táplálkozás) ], egyszerűsége és az élő enzimek, a klorofill hatása a szervezetre már akkor lenyűgözött. Természetesen nem voltak kellő ismereteim a "hogyan" -ról, sok évig csak álmodoztam, hogy eljussak ide.
Természetesen fontosnak találom megjegyezni, hogy az életünk ne a táplálkozás körül forogjon, de biztosítson egy olyan alapot mely minden szempontból biztosítja a maximumot. Másrészt az élő étrend egyszerűsége fogott meg. Az élő étrend eddigi hatása a szervezetemre (néhány hónap alatt):
  • a homlokomon erősen kopaszodó hajhagymák visszanőttek
  • gyakorlatilag szagtalan a verejtékem a legkeményebb edzés után is
  • a testem ph -ja lúgossá, oxigén telítetté vált, így a legkeményebb edzés után sincs izomlázam
  • jelentősen nőtt a sport teljesítményem
  • a testem regenerációja hihetetlenül felgyorsult, a szervezetem ellenállóbb lett
  • nincs nyák a testemben
  • az érzékszerveim érzékelése finomodtak
  • (a legnagyobb eredmény amit várok, hogy a távol látásom rendbe fog jönni)

3. Nézzük a gyakorlatot: azok a tapasztalatok melyek leírok Dr. Douglas Graham, Tim VanOrden és Victoria Boutenko -tól merítettem az alapokat, a főbb ismereteket.

A legnagyobb hibák ezek szoktak lenni a kezdő nyers evőknél:
  1. állandó éhség, kimerültség, alul tápláltság, normál súly alatti jelentős fogyás >>> ok: nem eszik elég mennyiségű édes gyümölcsöt, főként keményítő alapú alapú zöldségekből és olajos magvakból próbálja fedezni a napi szükségletét
  2. egészségügyi, közérzeti problémák, elsavasodás >>> ok: túlzott zsírbevitel olajos és csonthéjas magvakból, préselt olajokból
  3. állandó hiányérzet "kívánás" >>> ok: kevés szerves ásványi anyag bevitele, nem fogyaszt elég nyers leveles zöldet
  4. emésztési problémák >>> ok: nem megfelelő ételtársítás pl. keményítő alapú zöldség + gyümölcs, gyümölcs + mag ; aszalványok, magvak be nem áztatása, túl sok dehidtatált/aszalt nyers étel fogyasztása pl. krékerek, aszalványok, gyümölcslapok
  5. szuper food -ok fogyasztása >>> pénzkidobás
Ezek lennének a legfőbb pontok amikre oda kellene figyelni és akkor nézzük az ajánlásokat:
  • Reggel és délelőtt főként zöld turmixot/ lédús, édes gyümölcsöt fogyasszunk, valamint éhgyomorra reggel ajánlott a búzafűlé fogyasztása is.
  • Figyeljünk oda, hogy a változatos napi leveles zöld bevitel min. 50 dkg legyen! (spenót, sóska, mángold, petrezselyem, sárga répa levél, zeller szár és levél, kelkáposzta, fejes/fodros/római/stb saláta, brokkoli, ehető gyógy/gyomnövények, stb.)
  • Préselés / turmixolás esete: gyümölcsöt soha nem préseljünk, úgy táp egész ahogy van. Leveles zöldeket préseljük, ha nagy mennyiségben szeretnénk turmix formájában bevinni a szervezetbe, különösen igaz ha durva szerkezetű leveles zöldekről van szó mint pl. kelkáposzta. Ekkor a kipréselt zöld levet turmixoljuk a gyümölccsel. Ha csak turmixot alkalmazunk, akkor a leves zöld levél részét tépjük le a száráról és a középső levél gerincről. Ha a gyümölcsünk nem elég lédús akkor némi víz hozzáadása is szükséges a turmixhoz. Ha zöldet préseltük, víz hozzáadása már nem szükséges.
  • Figyeljünk oda, hogy meglegyen a számunkra szükséges változatos gyümölcs bevitel ez minimum 1-4 kg legyen szükségletünk szerint. Ha éhesek vagyunk, elsősorban gyümölcsöt együnk. Délelőtt ajánlott a savanykás gyümölcsök, később inkább az édes gyümölcsöket válasszuk.
  • Figyeljünk oda a változatosságra: minél több féle zöldséget, gyümölcsöt cserélgetünk az étkezésekben annál teljesebb és változatosabb lesz az étrendünk. Egy étkezésen belül viszont törekedjünk az egyszerűségre, figyeljünk oda az étel társításra, a legjobb mindent magában enni.
  • Különösen figyeljünk oda az ételek megrágásra, ezzel hatékonyabb lesz az emésztés, kevesebb ételtől jól lakunk, jobban hasznosul a tápanyag, jobb lesz a felszívódás.
  • A vacsorára együnk változatos salátát különféle zöldségekből, ekkor ha szükségét érezzük ehetünk hozzá avokádót / olajos és csonthéjas magokat, belőlük készült nyers ételeket
  • Az aszalványokat minden esetben áztassuk be, ahogy minden csonthéjas és olajos magot is - a legideálisabb friss csíraként elfogyasztani őket.
  • A téli szegényes időkben rendszeresen fogyasszunk csírákat pótolva az alap vitamin szükségeltünket a csökkent számú alapanyag miatt.
  • Törekedjünk mindig az egyszerűségre
  • Rendszeresen sportoljunk, ezzel megelőzhetjük a súlyvesztést ; A kezdeti zsír és feles víz vesztés viszont természetes. Szervezetünknek időre van szüksége hogy újra felépítse magát, megújuljon sejtszinten az élő ételek által.
  • Az élő ételekre való átállás legyen folyamatos: egyre több étkezést helyettesítsünk élő ételekkel, míg végül nyers evők leszünk. A legfontosabb és első nyers étel a zöld turmixok/ill. búzafűlé beiktatása legyen a mindennapokba.
  • Ha kezdetben még nem tudunk uralkodni a régi szokásaink felett, néha engedjünk a régi ízeknek. Nagyon fontos hogy ne feszítsük meg a szervezet, az élő ételek fogyasztása ne kényszer, hanem elsősorban öröm legyen, élvezzük az új ízeket, fedezzük fel ennek a szépségeit.
  • És végül: semmit lélek nélkül, gondolkodjunk pozitívan, higgyünk abban amit csináljunk, folyamatosan képezzük magunkat a nyers étrendből, találjuk meg ami a legjobb a személyes szükségleteink, hogy hogyan tudjuk kihozni a legjobb formánk, merjünk kísérletezni, hallgassuk meg több szerző/nyers evő tanácsait melyik válik be a legjobban.

2 megjegyzés:

Benzsi írta...

Bocs az off-ért, de nem hagyhatom szó nélkül, hogy nagyon klassz az új dizájn!:)

Zsike írta...

Szia! Én még most ismerkedem ezzel, és kíváncsi lennék, hogy milyen zöldségek a keményítő alapúak és a nem keményítő alapúak. A turmixolásnál tudjam majd az ilyen hibát kiküszöbölni.("keményítő alapú zöldség és gyümi"). Köszi. Zsike