" Próbálj meg lazítani ! "

Ugye ismerősen hangzik? Már Hofi Géza dala is felhívta a figyelmet a lazítás fontosságára. A rohanás a modern élet részévé vált, pedig nem kéne, hogy így legyen. A mindennapi stressz és sietség magát az élet élvezetét gyilkolja meg, monoton mókus kerékké változtatva az életet. Ez pedig erőteljesen kihat a közérzetre: csoda, hogy egyre több ember nyúl stresszoldóhoz, nyugtatóhoz? A nagy rohanásban elfelejtenek az emberek odafigyelni magukra és egymásra, miközben minden apróságon felbosszantják magukat, mialatt egyre romlik a komfort érzetük és tellenek az évek az állandó bosszúságban és sietségben...

A lazaság/lazítás, nem lustaság/lustálkodás, hanem az idő olyan módon való kihasználása amikor magunk töltődésére fordítjuk a szabad perceket. Hány ember gondolkodik el azon, hogy vajon hogyan lehet pl. hasznosan eltölteni azt az időt amit nap mint nap utazással tölt? Vagy hogyan lehet megszervezni a mindennapi életet, mennyi idő telik el az üresjáratokkal? Mennyi pótcselekvéssel telik a nap? Ami ahelyett hogy feltöltene energiával, még jobban lefáraszt agyilag...
Ez egy ördögi kör: ahelyett hogy egy kipihent állapotból indulva egyenletesen tudnánk teljesíteni, a rohanás és teljesítmény centrikusságba visz bele egyre mélyebben, mely egyre több pótcselekvést vonzz be, hogy pótolja a hiány érzetet.

Tehát amikor a lazításról írok, egyrészt a helyes időgazdálkodást értem ezalatt, másrészt az elme állapotát: mely spontán, befogadó kész, képes laza állapotban maradni. Ez alatt azt értem, hogy nem aggódik a jövő miatt, nem rágódik a múltban történtek miatt. Képes a jelen eseményeit a legjobban hasznosítani, megtanulva a szabad időt a mentális/fizikális töltődésre fordítani, ahelyett, hogy holtidőnek élje meg az "üres idő"-t.

Az időgazdálkodás nem mai dolog, de a modern életben vált fontossá, amikor egyre több mindent kell bepasszírozni a 24 órába, lehetőleg úgy, hogy magunkra is teljen idő, nem beszélve az éjszakai pihenésről (alvás). A témáról ("Kézben tartott Idő") egyébként írt Tóth Gábor élelmiszermérnök is, akinek elsősorban az egészséges táplálkozással kapcsolatos könyveit ismerjük.

Mit tehetünk még az okosan beosztott időnkön túl?
  • hacsak lehet hetente többször sportoljunk, ez nagyban segít oldani a stresszt; ha ülő munkát végzünk akkor kifejezetten jót tesz az olyan mozgás amely teljesen átmozgatja az egész testünket; Csapatban sportolás a közös mozgás élményét is adja! Ha fizikailag érezzük elsősorban fáradtnak magunkat, válasszunk olyan mozgásformát, mely nem megerőltető: pl. jógázzunk, sétáljunk a friss levegőn. Nagyon fontos, hogy a fizikai fáradtságot ne a TV előtti tespedéssel kezeljük, ettől nem leszünk kipihentek! Akármennyire is nehéznek tűnik, mozduljunk ki, a nem megerőltető mozgás energiával telíti meg a szervezetet, ezenkívül az anyagcserének is jót tesz.

  • Figyeljünk oda a táplálkozásra is! Értelemszerűen nem mindegy milyen üzemanyaggal hajtjuk meg a motort! Ha nehezen emészthető, egészségtelen ételeket eszünk, azzal még több energiát vonunk el magunktól. Próbáljuk ki a természetes alapanyagokból álló növényi étrendet, melyet sokkal könnyebben emésztünk meg. Az alvás is pihentetőbb lesz, ha odafigyelünk az étkezésre.

  • Tanuljunk meg lazítani! Mi a lazítás? A test - izmok - és elme tudatos laza állapotba hozása. Ez az az állapot, amit közvetlen az elalvás előtt tapasztalunk: minden izmunk elernyedt, légzésünk lassú, kellemes félálom közeli un. alfa tudatállapot. Ezt az állapotot magunk is létrehozhatjuk nap mint nap, amikor úgy érezzük szükségünk van egy kis pihenésre. Félreértés ne essék ez nem szunyókálás, hanem lazítás! Ha már belealszunk az nem lazítás. A következő képen végezzük a gyakorlatot:
    - feküdjünk hanyatt, vagy üljünk kényelmesen
    - figyeljük a légzésünket, érezzük, hogy minden egyes kilégzéssel egyre mélyebbre megyünk
    - a fejünk búbjától kezdve a lábujjhegyünkig fokozatosan lazítsunk el minden egyes izmot, akár többször is végigmenve az egyes testrészeken
    -maradjunk ebben az állapotban;
    -ha végeztünk, lassan tudatosítsuk az állapotunk, végül nyissuk ki a szemünk és élvezzük, a kipihent feltöltődött állapotot, a stresszmentességet.
    (ez egy nagyon alap gyakorlata a lazításnak)
Ha szeretnénk profivá válni a lazítás területén, javaslom megtanulni a "jóga nidra" módszerét, melyet a jógás éveimben sajátítottam el. Akit komolyan érdekel komolyan a tudatos lazítás témaköre meleg szívvel ajánlom Swami Satyananda: Yoga Nidra c. könyvét.
A tudatos lazítás alapgyakorlata meghallgató egy másik jóga mester Swami Maheshwarananda előadásában is mp3 formátumban.

Melyek az előnyei a rendszeres lazításnak? Képesek leszünk a nap folyamán laza tudatállapotban maradni, képesek leszünk jobban koncentrálni, jobb teljesítményt érhetünk el a mindennapi munkánk során, kiegyensúlyozottabbak, boldogabb életet remélhetünk.